Biológia pre 8. ročník ZŠ a 3. ročník gymnázií s osemročným štúdiom
od V. Zvončeková, M. Uhereková, A. Matľáková, Z. Piknová, I. Trévaiová, J. Višňovská z vydavateľstva Patria I., s r.o. konajúca za Združenie EDUCO
Biológia pre 8. ročník ZŠ a 3. ročník gymnázií s osemročným štúdiom
od V. Zvončeková, M. Uhereková, A. Matľáková, Z. Piknová, I. Trévaiová, J. Višňovská z vydavateľstva Patria I., s r.o. konajúca za Združenie EDUCO
Autor: | V. Zvončeková, M. Uhereková, A. Matľáková, Z. Piknová, I. Trévaiová, J. Višňovská |
Vydavateľstvo: | Patria I., s r.o. konajúca za Združenie EDUCO |
EAN: | 9788085674750 |
Ročník: | 8. ročník |
Predmet: | Biológia |
Škola: | Základné školy |
Viac o produkte Biológia pre 8. ročník ZŠ a 3. ročník gymnázií s osemročným štúdiom (V. Zvončeková, M. Uhereková, A. Matľáková, Z. Piknová, I. Trévaiová, J. Višňovská)
Biológia pre 8. ročník ZŠ a 3. ročník gymnázií s osemročným štúdiom. Učebnica je zameraná na učivo o neživej prírode a ekologické podmienky života, v súvislosti s obsahom učiva o živej prírode v predchádzajúcich ročníkoch. Poskytuje komplexné poznatky o význame a prepojení živých a neživých zložiek prírody. Učebnica nadväzuje na učivo z predchádzajúcich ročníkov zameraním na životné procesy organizmov, organizáciu živej hmoty a uči- vom o životnom prostredí organizmov a človeka. Je spracovaná v súlade so Štátnym vzdelávacím programom Biológia.
Vychádza z konštruktivistického princípu, podľa ktorého sa nad- väzuje na už osvojené základné biologické poznatky, fakty a pojmy. V priebehu vzdelávania postupne a z iných hľadisk nadväzujú nové informácie, čím sa aktívne konštruujú vedomosti trvalého charakteru. Špirálovitý charakter štruktúry obsahovej časti vzdelávacieho štan- dardu je realizovaný aj v učebnici. S tým súvisí aj opakovanie niekto- rých obrázkov z predchádzajúcich ročníkov, ktoré sa tu vyskytujú v nových súvislostiach. Základné a rozširujúce učivo a námety na praktické aktivity umožňujú rozvíjanie kľúčových kompetencií, posilňovanie čitateľskej gra- motnosti, prácu s textom a riešenie tvorivých úloh.
Učebné témy sú kompaktne vertikálne usporiadané na dvojstrane, čo umožňuje dobrú orientáciu. Základné učivo obsahuje dôležité výrazy a pojmy vytlačené tmavšie. Štylistická a odborná stránka textu podporuje rozvíjanie čitateľskej gramotnosti žiakov, samostatné získavanie informácií a osvojovanie poznatkov. Rozširujúce učivo vytlačené šikmým písmom možno využiť na obo- hatenie poznatkov pre žiakov s väčším záujmom o tému alebo pri zvý- šenom týždennom počte vyučovacích hodín biológie. Kľúčové slová v hornej časti strany sa týkajú základného pojmového aparátu. Možno ich využiť napr. pri opakovaní, upevňovaní a overení pochopenia významu nosných pojmov, pri práci s textom a uplatnení komunikačných metód.
Praktické aktivity majú výberový, odporúčajúci charakter podľa možností školy, záujmu učiteľa a žiakov. Spodná časť dvojstrany má pracovný charakter, obsahuje motivačné otázky, úlohy, zaujímavosti, otázky a úlohy na upevnenie učiva a tvo- rivé úlohy. Bunka a jej štruktúry Otázky a úlohy Čo už viem? slúžia na pripomenutie osvojených poznatkov z nižších ročníkov s cieľom nadviazať na ďalšie súvislostí z hľadiska biologických procesov. Z didaktického hľadiska by sa mali využiť na začiatku osvojovacej fázy vyučovacej hodiny. Zaujímavosti obsahujú zaujímavé fakty a informácie. Možno ich využiť na motiváciu alebo na rozšírenie poznatkov pre žiakov s väčším záujmom o biológiu.
Otázky a úlohy Čo mám poznať? slúžia na overenie úrovne osvojenia základného učiva v súlade s výkonovou časťou vzdelávacieho štandardu. Úlohy Skúmam a objavujem nabádajú na tvorivé samostatné bádateľské riešene rôznych problémov, vedú k práci s učebnicou (využívaniu textu, obrázkov), informačno-komunikačnými technológiami a inými zdrojmi. Majú aplikačný a výberový charakter podľa podmienok školy, záujmu učiteľa a žiakov. Podporujú kľúčové kompetencie - najmä tímovú prácu, vyhľadávanie, triedenie a spracovanie informácií. Ide o námety na individuálne a skupinové zamestnanie žiakov pri školských a domácich aktivitách.