Informatika 2. časť (Lazarus)
od Ján Skalka z vydavateľstva Enigma Publishing s.r.o. 2019
Informatika 2. časť (Lazarus)
od Ján Skalka z vydavateľstva Enigma Publishing s.r.o. 2019
Autor: | Ján Skalka |
Vydavateľstvo: | Enigma Publishing s.r.o. |
Rok vydania: | 2019 |
EAN: | 9788081330834 |
Počet strán: | 192 |
Typ tovaru: | Brožovaná bez prebalu, lesklá |
Jazyk: | slovenský |
Rozmery: | 160x235 mm |
Ročník: | 1. ročník SŠ, 2. ročník SŠ, 3. ročník SŠ, 4. ročník SŠ |
Predmet: | Informatika |
Škola: | Stredné školy |
Žáner: | Učebnice, monografie, slovníky |
Viac o knihe Informatika 2. časť (Lazarus) (Ján Skalka)
Zatiaľ čo prvá časť sumarizuje obsah tém zameraných na reprezentáciu informácií a ich spracovanie v špecializovaných aplikáciách, hardvér, softvér, počítačové siete, internet, komunikáciu a spoluprácu v prostredí sietí, ako aj základné atribúty informačnej spoločnosti, druhá časť je venovaná programovaniu a algoritmickému riešeniu úloh v jazyku Pascal, v prostredí Lazarus.
Vývojové prostredie Lazarus predstavuje populárnu a na slovenských školách rozšírenú open-source platformu pre vývoj aplikácií v jazyku Free Pascal. Je plnohodnotným nástrojom pre tvorbu graficky príťažlivých aplikácií pre Windows a poskytuje žiakom možnosť vytvoriť profesionálne vyzerajúcu aplikáciu vo veľmi krátkom čase.
Inštalačný balík Lazarus nájdete na https://www.lazarus-ide.org/
Obsah
ALGORITMICKÉ RIEŠENIE PROBLÉMOV
Algoritmizácia
Pojem problém
Algoritmus
Ako algoritmizovať?
Algoritmický jazyk
Programovacie jazyky
Prekladače
Typy programovacích jazykov
Jazyky aplikácií
Programovací jazyk Pascal
Vývojové prostredie Lazarus
Prvý „program“
Komponenty a ich nastavenie
Udalosťami riadené programovanie
Štruktúra aplikácie
Výstup a vstup
Premenná
Vstup údajov do programu
Sekvencia príkazov
Prevody medzi textom a číslom
Vetvenie
Výmena hodnôt medzi premennými
Celočíselné delenie
Reálne čísla
Zložitejšie podmienky
Zložené podmienky
Cykly
Cyklus so známym počtom opakovaní
Cyklus s neznámym počtom opakovaní
Textový reťazec
Vnorený cyklus
Formátovanie výstupov
Funkcie pre prácu s textom
Jednoduché údajové typy
Znaky
Ordinálne a neordinálne typy
Logický typ
Viacnásobné vetvenie
Prevody medzi sústavami
Priorita operátorov
Reprezentácia údajových typov
Chyby v programe
Testovanie a ladenie
Správnosť programov
Analýza cudzích programov
Zložitosť a efektívnosť
Neriešiteľné problémy
Štruktúrovaný typ pole
Listbox – vizuálne zobrazenie poľa
Úprava prvku
Hľadanie v Listboxe
Listbox a pole
Konštanty
Využitie poľa
Náhodné čísla
Práca s poľom
Súbory
Údaje v súbore typu integer
Textový súbor
Komponenty pre prácu so súbormi
Práca so súbormi
Podprogramy
Štruktúra aplikácie
Lokálne a globálne premenné
Funkcie
Parametre podprogramov
Využitie procedúr a funkcií
Pole ako parameter
Odovzdávanie parametrov adresou
Mechanizmus volania podprogramu
Pole polí – matica
Tabuľka – StringGrid
Prehľad údajových typov
Jednoduché údajové typy
Programátorom definované typy
Štruktúrované údajové typy
Homogénne údajové štruktúry
Heterogénne údajové štruktúry
Práca s grafikou
Farebný model RGB
Text v obrázku
Komponent Image
Práca s obrázkami
Grafický editor
Udalosti (events)
Časovač
Rekurzia
Rekurzia v programovaní
Výpočet faktoriálu
Výpočet mocniny
Fibonacciho postupnosť
Backtracking – rekurzia v praxi
Prehľadávanie disku
Jazdec na šachovnici
Dámy na šachovnici
Triedenia
Vnútorné triedenia
Bubble-sort (triedenie výmenou)
Shaker-sort (triedenie pretriasaním)
Select-sort (triedenie výberom)
Insert-sort (triedenie vkladaním)
Quick-sort (triedenie rozdeľovaním)
Vonkajšie triedenia
Merge-sort (triedenie zlučovaním)
Bibliografia a informačné zdroje